De Fem Benspænd

Dokumentar. Med Lars von Trier, Jørgen Leth.

FEM BENSPÆND er instruktøren Lars von Triers forsøg på at ryste veteranen og kollegaen Jørgen Leth i hans filmiske grundvold! Med udgangspunkt i en af Jørgen Leths gamle kortfilm (”Det perfekte menneske”) skal Leth i gang med at genindspille scener fra den, men nu efter von Triers helt urimelige og særprægede regler. En spændende original ”leg” med filmmediet - en film om det at lave film. Oven i købet om at lave film efter principper og regler, der ikke nødvendigvis er ens egne! Spændende bestillingsarbejde til Leth fra en krævende og kompromisløs kunde. En HELT anderledes dansk film.

I Biograferne:21 November 2003
VHS Leje:...
VHS Købe:...
DVD Leje:5 Maj 2004
DVD Købe:5 Maj 2004
Links:...

 

Lars von Trier går til dokumentarfilmen. Ikke overraskende gør han det på en helt utraditionel måde. Konventionerne skal brydes og billederne ny-tænkes.

I 1967 lavede Jørgen Leth en af sine eksperimenterende kortfilm ”Det perfekte menneske” på 12 minutter i sort/hvid med skuespilleren Claus Nissen i hovedrollen. Et filmisk digt med klare, stilistiske forbindelser til Jørgen Leth’s skriftlige poesi. Filmen (som vi ser flere klip fra i DE FEM BENSPÆND) vakte berettiget opmærksomhed i en tid, hvor filmkunstens udtryksmidler blev udsat for en nok så tiltrængt nytænkning.

Lars von Trier synes, at ”Det perfekte menneske” er en af Jørgen Leth’s bedste film. Han har set den over 20 gange. Måske netop derfor er ”Det perfekte menneske” udgangspunktet for de udfordringer, de planlagte benspænd, som Lars von Trier i 2000 og tre år frem udfordrer vennen og kollegaen, et eller andet sted også idolet og forbilledet, Jørgen Leth med.

Jørgen Leth skal genskabe, genindspille scener fra sin gamle film, men efter helt andre regler, med vidt forskellige kunstneriske redskaber. Øvelsen, legen går ud på at opsøge, nå ud til grænserne for det, man (altså Leth) som kunstner kan acceptere, hvor meget kan man bøje sig selv og sine temaer, hvor langt kan man gå på kompromis med sine arbejdsformer, med sine holdninger og sig selv? I tillæg skal Leth skrive et digt efter hvert benspænd, der sammenfatter hans erfaringer og oplevelser med ’testen’. Jørgen Leth har i filmens ”leg” accepteret at Lars von Trier er hans dommer, hans regelsætter og sågar bøddel. I fem forskellige film-sammenhænge skal Leth nemlig arbejde efter en række mærkværdige regler og med mere eller mindre tilfældige begrænsninger og tåbelige forbud, som Lars von Trier opsætter som ufravigelige krav. Når Leth vender tilbage med de billedlige resultater af den vold, han har måttet begå mod sig selv og sin gamle film, får han ros og/eller ris af bagmanden von Trier.

Jørgen Leth spiller rollen som den artige elev, der vil gøre alt for at stille sin drillesyge, urimelige og nærmst ondskabsfulde lærer von Trier tilfreds, alt imens han igen og igen konfronteres med fortiden, sin gamle film og den måde, han i sin tid skabte den på.

DE FEM BENSPÆND bliver en helt igennem uforudsigelig rejse ind i en filmskabers univers, i Jørgen Leth’s film-fortid og hans kunstneriske personlighed.

Jørgen Leth og Lars von Trier er på hver deres måde optaget af filmens basale elementer, af billeder og lyd. Og begge kan siges at være på evig jagt efter det essentielle i filmens kunst. Et ’bytte’, ingen af dem nedlægger.

 


Foto: Dan Holmberg.

 

BAGGRUND

Lars von Trier. Født 1956, uddannet på Filmskolen. Han har stået som national og international frontfigur i de seneste års fornyelse af dansk film, ikke mindst som en af de centrale bagmænd i Dogme 95-projektet. Han har lavet både avant-garde-film såvel som arbejdet i de klassiske genrer, men altid i sin egen stil, som auteur. Alle hans spillefilm har været officielt udvalgt af Cannes-festivalen. Det har givet ham hele syv priser på den indflydelsesrige festival, bl.a. juryen’s Grand Prix for ”Breaking the Waves” og Guldpalmerne for ”Dancer in the dark”.

Hans seneste film - og den første i en amerikansk trilogi - var ”Dogville” med Nicole Kidman. Von Trier arbejder p.t. med pre-produktion af den næste film i trilogien: ”Manderlay”. Ud over at være en flittig instruktør af både TV- og spillefilm skal Lars von Trier i 2006 instruere Richard Wagners ”Nibelungens Ring” ved festspillene i Bayreuth.

Jørgen Leth. Født 1937, digter, forfatter, journalist og filminstruktør. Debuterede som digter i 1962 med digtsamlingn ”Gult lys”. Berømt og berømmet for sine mange kort- og dokumentarfilm. Har lavet over 30 film med vidt forskellige emner siden 1963, og de fleste har været distribueret internationalt. Han har siden 1991 været bosat på Haiti, men rejser meget og er knyttet som underviser til Den Danske Filmskole, såvel som til Statens Studiocenter i Oslo. Han har holdt foredrag på Harvard, Berkeley og andre amerikanske universiteter. Jørgen Leth har modtaget en lang række priser i ind- og udland og har gennem årene været en særdeles højt værdsat kommentator af cykelløb på TV - især ved Tour de France. Blandt hovedværkerne i hans filmproduktion regnes da også cykelfilmene ”Stjernerne og vandbærerne” og ”En forårsdag i helvede”.

Samspillet mellem filmens to instuktører, forfattere og venner, Jørgen Leth og Lars von Trier, såvel som filmens titel, refererer lidt til Michael Laudrup, som Leth tidligere har lavet en dokumentarfilm om. Laudrup var en mester i uforudsigelige bevægelser og driblinger, en elegant spiller, der lagde op til benspænd (eller obstruction = ureglementeret at forhindre en modspiller i at nå bolden eller flytte sig). Med sit svævende, hurtige spil inviterede han sine for det meste underlegne modstandere til at tackle ureglementeret - det var den eneste måde, han kunne standses på.

Se to danske enere, orginaler, særlinge, genier i en cinematografisk duel, der som al god underholdning også har lidt alvor i sig.

 


Foto: Dan Holmberg.

 

MEDVIRKENDE

Claus Nissen

Jørgen Leth

Lars von Trier

Jacquline Arenal

Daniel Hernández Rodriguez

Patrick Bauchau

Alexandra Vandernoot

 


Foto: Ole Kragh Jacobsen.

 

til toppen af siden